Trends in hotel design

dinsdag 29 maart 2016

Goed design kan het verschil maken. Het is uiteraard belangrijk voor mijn werk, want wie wil er nu over slecht design lezen? De wereld wordt zich steeds bewuster van design. Hierdoor wordt design vanzelfsprekender, maar helpt het ook meer en meer een onderscheid te maken. Als verder alles van een vergelijkbaar niveau is, geeft de esthetiek de doorslag bij de keuze voor een hotel. In dit stuk illustreer ik een paar belangrijke trends in hoteldesign.

Gratis whitepaper: Pergo Hotel







Ervaring

Ik hoor steeds vaker van eigenaars, ontwerpers en gasten dat ze op zoek zijn naar een ervaring. Ze willen een herinnering creëren. De inwisselbare hotels die voorheen de standaard waren, voldoen niet meer. Het liefst willen ze dat hun hotel een verhaal vertelt dat helpt bij het creëren van die bijzondere ervaring. Dit verhaal bestaat vaak uit meerdere lagen die stukje bij beetje worden onthuld naarmate gasten meer details ontdekken. Neem als voorbeeld de 25hours-hotels op diverse plekken in Europa. Deze hotels hebben elk een eigen, meerlaags verhaal dat is gebaseerd op verschillende elementen en verrassingen uit de buurt waarin ze zijn gevestigd. Hun slogan “You know one, you know none” (Kent u er één, dan kent u er geen) spreekt boekdelen over de veelzijdigheid van dit creatieve proces.

Het verhaal wordt vaak verteld via materialen die een specifiek gevoel van stijl en comfort oproepen. Een houten vloer is een van die elementen in een ruimte die haast niet worden opgemerkt. U loopt er zo aan voorbij. De vloer kan echter een belangrijk deel uitmaken van de indruk die een hotel op gasten achterlaat. Het gevoel dat iemand krijgt door met blote voeten over de vloer van een hotelkamer te lopen, draagt rechtstreeks bij aan het algehele gevoel van ontdekking. De imperfect ogende Genuine ™ zaagsnedetextuur van een Pergo- eikenvloer biedt een opmerkelijk realistisch aandoende haptische sensatie. Ook de beleving van het lopen over de donkere, rustieke planken van Gerookt Mansion Eiken, met de uitgesproken knoesten en barsten, wordt als herinnering vastgelegd. Het is best mogelijk dat het diepgeborstelde oppervlak, de elegante olieafwerking en de extra brede planken gasten niet meteen opvallen. Toch vormt de ervaring van kwaliteit die in het onderbewuste wordt geregistreerd een extra laag in het designverhaal. Het is misschien zelfs beter als deze lagen zich pas langzaam blootgeven, omdat een ervaring die zich op deze manier ontwikkelt extra wordt gewaardeerd door terugkerende gasten, de gedroomde gasten van elke hotelier.

Personalisatie

Ik heb de afgelopen jaren diverse workshops bijgewoond waarin de toekomst van hoteldesign werd besproken. Het idee van personalisatie is hierin uitgebreid bediscussieerd. Het uiteindelijke idee is dat gasten alle aspecten van hun hotelomgeving zelf kunnen vormgeven of op zijn minst kunnen aanpassen. Dit gaat veel verder dan de momenteel gangbare bedieningsopties voor temperatuur, licht en muziek. Er bestaan al technologieën waarmee een kamer de stemming van een gast kan “aanvoelen” en elementen als de kleur van de muren en de geur van de kamer aan deze stemming worden aangepast. Deze technologieën zijn helaas nog niet op een prijsniveau dat geschikt is voor toepassing in hotels.

Voor personalisatie is creativiteit nodig en creativiteit gedijt het beste als er veel keus is.



De vraag naar personalisatie dwingt de interieurontwerper evenwel om gebruik te maken van een verscheidenheid aan afwerkingen en producten waarmee een op maat gemaakte en zich onderscheidende omgeving kan worden gecreëerd. Het meest voor de hand liggende element waarmee verschil kan worden aangebracht, is kleur, en de hotelvloer maakt een belangrijk onderdeel uit van het kleurenpalet. Pergo biedt een grote verscheidenheid aan houtdessins. De variaties lopen uiteen van bleek Urban Licht Eiken met subtiele kleurvariaties en minimale knoesten tot de rijke kleur van een warme walnootafwerking waarbij de sterke nerf en knoesten meer diepte geven. De kamerindeling en andere elementen helpen ook bij het bepalen van de sfeer. De ontwerpen met blokken van drie stroken in de Åland-collectie creëren door middel van detail de illusie van een grote, open ruimte. Een kleine groef langs de lange zijde van een plank zorgt voor extra textuurcontrast en structuur. Hier bovenop komt, letterlijk en figuurlijk, nog de grote verscheidenheid aan afwerkingen die op vrijwel elk Pergo-vloerproduct kunnen worden toegepast. Dankzij de grote variatiemogelijkheden die bijvoorbeeld matte, zijdeachtige, gebeitste, gepolijste of geoliede afwerkingen bieden, kan elk project een persoonlijk tintje krijgen en hoeft geen enkel product meer dan één keer te worden toegepast. Voor personalisatie is creativiteit nodig en creativiteit gedijt het beste als er veel keus is.

Meer informatie

Meer weten over de commerciële vloeren van Pergo? Neem contact met ons op voor meer informatie of een gratis offerte.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief voor al het laatste nieuws, casestudy's, innovaties en inspiraties van Pergo.

Aanmelden

Neem contact met ons op:
  



Verwante artikelen

Hoort u iets - Een droom van een hotelkamer
dinsdag 29 maart 2016
U denkt misschien dat een hotel als thuis moet aanvoelen, maar in werkelijkheid wilt u vast niet alle aspecten van uw huis met u meenemen. De
Meer lezen
Maak het u gemakkelijk - De lifecycle cost van hotelvloeren
dinsdag 29 maart 2016
Iedereen maakt het zich graag zo gemakkelijk mogelijk. Wat betekent dit voor de keuze van hotelinterieurs?
Meer lezen

Verwante categorieën